Säännöt
Säännöt helpottavat kaikkien elämää. Kansalaisten ei tarvitse koko ajan miettiä, mitä he saavat tehdä ja mitä eivät. Muutamien tavanomaisten sääntöjen noudattaminen riittää.
Yhteensä sääntöjä onkin vähän enemmän.
Tässä toimintatavassa on toki huonotkin puolensa. Mikäli säännöt eivät ole reiluja ja niitä noudatetaan kyseenalaistamatta, niin paha meidät periköön.
Keskittyminen oikeuksiin ei riitä! Toinen puolisko puuttuu.#
Yksilönoikeudet ovat joukko sääntöjä, joihin kansanvaltainen yhteiskunta perustuu. Ilman sananvapautta ei ole vapaata poliittista toimintaa. Ilman oikeutta omistaa ei ole kaupankäyntiä tai oikeutta työnsä hedelmiin. Oikeudet liittyvät toisiinsa, eikä yhtä niistä voi heikentää ilman, että muutkin kärsivät. Täten yksilönoikeuksien ylläpitäminen on elintärkeä tehtävä.
Meillä kaikilla on velvollisuus osallistua tähän tehtävään. Velvollisuudet ovat kuitenkin vapaaehtoisia, vaikka jokainen kansalainen saa oikeutensa kysymättä. Tämä epätasapaino luo suuren haasteen. Ilman velvollisuudentuntoisia yksilöitä kenelläkään ei ole oikeuksia ja ilman oikeuksia kenelläkään ei ole syytä ottaa velvollisuuksien taakkaa kantaakseen. Täten oikeudet ja velvollisuudet ovat vastustamattomasti kietoutuneet toisiinsa. Puhe oikeuksista ilman puhetta velvollisuuksista on vastuutonta!
Velvollisuuksien lisäksi yhteiskunnassa on myös pakkoja. Moni laki määrää tekemään juuri noin eikä melkein. Tällöin valtio on vienyt yksilöltä tarpeen tehdä omia päätöksiä. Tästä aiheesta saadaan helposti aikaan poliittinen vääntö.
Yksinkertaisesti sanottuna:
- Poliittinen "vasemmisto" haluaa enemmän julkista valtaa valtiolle eli pakkoja velvollisuuksien sijaan.
- Poliittinen "oikeisto" haluaa enemmän yksityistä valtaa kansalaisille eli velvollisuuksia pakkojen sijaan.
Ääripäihin vietyinä molemmat ajatelmat hajoavat, joten poliittinen vääntö on paikallaan. Toisesta syntyy hirmuhallitsijan paratiisi ja toisesta suuryritysten leikkikenttä.
Jokaisella on velvollisuus:
- Kohdella muita yksilöinä.
Yksityiselämässä kyse on kohteliaisuudesta ja reiluudesta. Muissa tilanteissa yhdenvertaisuus on valtion asettama pakko, jota ylläpidetään rangaistuksen uhalla.
- Olla tuottamatta muille kärsimystä.
Ilmiselvät tapaukset, kuten väkivalta, ovat laittomia eli pakon piirissä. Rehellisyys ja rauhanomaisuus auttavat saavuttamaan tämän velvollisuuden laillisen toiminnan raameissa.
- Osallistua yhteiskunnan ylläpitoon ja rakentamiseen.
Tämä vaatii vastuullisuutta ja epäitsekkyyttä. On uhrattava omaa aikaa kaikkien hyväksi. Toki valtio myös pakottaa osallistumaan verottamalla.
Vastuu luonnosta, maanpuolustusvelvollisuus ja maininta oppivelvollisuudesta.
tai epäsuorasti oikeuksien kautta. Tästä tulee helposti mielikuva siitä, että valtio yksin takaa kansalaisille heidän oikeutensa, ylhäältä alas. Tämä ei pidä paikkaansa! Jos tarpeeksi moni jättää velvollisuutensa täyttämättä, niin valtio mukautuu tähän kansan tahtotilaan, oli se tarkoituksenmukaista tai ei, ja kaikki menettävät oikeutensa.
Olkaamme valppaita!
Tasa-arvon väärin ymmärtäminen on nykyajan vitsaus. Jopa lakikirja hämmentää soppaa!#
On valitettavan yleistä, että tasa-arvon julistetaan parantuvan tai huonontuvan jonkin sukupuoliryhmien välisen eron vaihdellessa. Näin on käynyt tasa-arvon mittaamisessa,
Global Gender Gap Index mittaa nimensä mukaan sukupuoliryhmien välisiä "kuiluja" maailmanlaajuisesti. Raportin osiossa "Gender equality vs. women’s empowerment" (sivu 72) kuitenkin todetaan näin:
"[...] the index rewards countries that reach the point where outcomes for women equal those for men, but it neither rewards nor penalizes cases in which women are outperforming men in particular indicators in some countries. Thus, a country that has higher enrolment for girls rather than boys in secondary school will score equal to a country where boys’ and girls’ enrolment is the same."
Toisin sanoen, indeksin mukaan yhteiskunta on tasa-arvoinen, jos naisilla menee ryhmänä paremmin kuin miehillä, mutta epätasa-arvoinen, jos miehillä menee ryhmänä paremmin kuin naisilla.
Mistä tämä ryhmäajattelu kumpuaa?
yritystoiminnassa
Eräs, osittain valtion omistama, teknologiayhtiö tavoittelee työntekijöiden sukupuolijakauman tasaamista vuoteen 2030 mennessä. Ylen juttu ja sen saama yleisöpalaute herättävät monia kysymyksiä.
Miten esitetty tavoite sopii yksilöllisyyden ajatukseen?
Millä laillisilla keinoilla yritys aikoo tavoitteen saavuttaa, kun naisten osuus tietoteknisen alan valmistuneista on vain reilu neljännes?
Kootut selitykset saamme aikanaan.
ja jopa politiikassa.
Esimerkiksi hallituksen samanpalkkaisuusohjelma vuosille 2020-2023 tavoitteli sukupuoliryhmien keskiarvoisten palkkaerojen kaventamista. Yhdeksi merkittävimmistä syistä tähän eroon mainitaan työalojen eriytyminen sukupuolen mukaan. Alojen eriytymisen taas oletetaan johtuvan epämääräisestä rakenteellisesta syrjinnästä, joka ilmenee työpaikkojen toimintakulttuureissa turvattomuutena, yleistyksinä ja häirintänä.
Jos syy alojen eriytymiseen perustuu kuitenkin yksilöiden omiin mielenkiinnonkohteisiin ja valintoihin, niin kyseessä on taistelu tuulimyllyjä vastaan. Keskittyminen lopputuloksiin johtaa harhaan, koska sama lopputulos voi johtua muistakin syistä kuin syrjinnästä.
Miten tietyt tilastolliset lopputulokset tai ennalta määritellyt ryhmäkiintiöt liittyvät tasa-arvoon? Eivät mitenkään! Kyse on väärinymmärryksestä.
Suomen lain mukaan tasa-arvo tarkoittaa naisten ja miesten välisen syrjinnän kieltoa. Toisin sanoen, yksilöiden välinen mielivaltainen erottelun sukupuolen perusteella ei ole sallittua. Kyse ei ole ryhmistä, mutta lain nimi on epäselvä. Myös lain sisältö on epäselvä, koska sen mukaan sukupuoleen perustuvat kiintiöt ovat laillisia.
Tämä johtaa lailliseen syrjintään yksilöiden välillä.
Esimerkki: haetaan 5 jäsentä toimielimeen ja hakijoista 15 on tehtävään yhtä sopivia. Ilman kiintiöitä reiluin tapa valita jäsenet näistä sopivimmista hakijoista on arpomalla. Jokaisella hakijalla on näin ollen ~33% (5/15) todennäköisyys tulla valituksi.
Käyttämällä tasa-arvolain vaatimia kiintiöitä, tarina on toinen. Ensin on valittava jokaista avointa jäsenpaikkaa varten kaksi ehdokasta, sekä mies että nainen. Jos sopivista hakijoista 5 on miehiä ja 10 naisia, niin niiden todennäköisyys tulla valituksi, jotka sattuvat olemaan miehiä, on 100% (5/5) ja niiden todennäköisyys tulla valituksi, jotka sattuvat olemaan naisia, on vain 50% (5/10).
Hakijakiintiön jälkeen otetaan käyttöön varsinainen jäsenkiintiö. Sen mukaan 40% jäsenistä tulee olla miehiä tai naisia. Tämän kiintiön ongelma tulee esiin, jos hakijakiintiöstä huolimatta ei saatu kasaan yhtä monta mies- ja naisehdokasta. Näin on käynyt erityisesti pienissä kunnissa.
Tästä seuraa samanlainen epäyhdenvertainen tilanne. Eräiden hakijoiden todennäköisyys tulla valituksi on suurempi kuin toisten jostain epäoleellisesta ominaisuudesta johtuen.
Asia monimutkaistuu lisää, jos käytetään monia päällekkäisiä kiintiöitä. Sopivien ehdokkaiden löytäminen hankaloituu entisestään ja epäyhdenvertaisten valintatodennäköisyyksien hajonta kasvaa. Tällä hetkellä näin ei Suomessa tehdä, ainakaan lain mukaan, mutta myös päällekkäisten kiintiöiden ongelmat on hyvä tietää etukäteen.
Sukupuoliryhmien väliset lopputulokset menevät luonnollisesti tasan vain, jos sukupuolella ei ole mitään tekemistä kyseisen asian kanssa. Tällöin yksilöt valitsevat toisiinsa nähden sattumanvaraisesti, jolloin kumpikaan ryhmä ei ole yliedustettuna vuodesta toiseen. Jotkin asiat ovat toki tällaisia, mutta niiden löytäminen on yllättävän vaikeaa.
- Maatalousyrittäjien työtapaturmat eivät mene tasan.
- Ammatillisen koulutuksen opiskelijat eivät mene tasan.
- Ylioppilastutkinnon suorittaneet eivät mene tasan.
- Yöpymisen sisältäneet matkat eivät mene tasan.
- Elävänä syntyneet eivät mene tasan.
- Avioituvuus ei mene tasan.
- Työnhakijat eivät mene tasan.
- Rikoksiin syyllistyneet eivät mene tasan.
- Köyhyys- tai syrjäytymisriski ei mene tasan.
- Äänestysprosentti ei mene tasan.
- Muuttoliike ei mene tasan (paitsi maastamuutto).
- Ulosottovelalliset eivät mene tasan.
- Velkajärjestelyt menevät melko tasan (viimeisen vuosikymmenen aikana).
- Koettu terveys menee melko tasan.
- Kuolleet menevät tasan (nykyään rauhan aikana).
- Lihavien osuus menee tasan.
Joko yhteiskunta syrjii sukupuolen perusteella melkein kaikessa, minkä todistamisen tulisi olla erittäin helppoa rikoksen yleisyydestä johtuen, tai sitten näihin eroihin on jokin muu syy.
Tutkimusten mukaan miehet ja naiset ovat ryhminä keskiarvoisesti erilaisia tiettyjen ominaisuuksien suhteen.
Luonteenpiirre-erot ovat huomattavia. Tämä näkyy lapsuudesta asti esimerkiksi niin, että pojat ja tytöt leikkivät keskiarvoisesti erilaisilla leluilla. Sama löydös tehtiin myös apinoilla, joten kyse on luonnollisista eroista eikä kasvatuksellisista eroista.
Ero mielenkiinnon kohteissa ei katoa lapsuuden jälkeen. Ryhminä miehet ovat keskiarvoisesti enemmän kiinnostuneita asioista ja naiset ihmisistä. On myöskin huomattu, että mitä yhdenvertaisempi yhteiskunta on, sitä suurempia keskiarvoiset erot lopputuloksissa sukupuoliryhmien välillä ovat.
Voiko tämä selittää esimerkiksi sen, miksi Suomessa työalat ovat eriytyneet vahvasti sukupuolen mukaan? Kyllä voi.
Ryhmien välisten keskiarvoisten luonnollisten erojen ei tarvitse olla suuria, jotta lopputulos näkyy tilastoissa. Kun nuori hakee opiskelupaikkaa ja myöhemmin työpaikkaa, niin päätös alojen välillä voi olla pienestä kiinni. Kansalaiset ovat kuitenkin yhtä tyytyväisiä ansiotyöhön, joten alojen eriytyminen ei vaikuta haittaavan, kun yksilöiltä kysytään.
Pitäisikö nämä luonnolliset erot sitten ottaa huomioon lainsäädännössä? Ei! Se lisäisi ryhmäajattelua ja johtaisi yksilöiden väliseen syrjintään.
Sukupuoliryhmien väliset keskiarvoiset erot eivät kerro yksilöiden välisistä eroista mitään, koska molemmissa ryhmissä on myös yksilöitä, jotka poikkeavat huomattavasti keskiarvosta.
Lakia tulisikin muuttaa yksilöllisempään suuntaan.
Jo mainittu laillinen syrjintä sukupuolen perusteella tulisi poistaa. Käytännässä tasa-arvolain sisältö tulisi sulauttaa yhdenvertaisuuslakiin, jotta jatkossa vältyttäisiin yhdenvertaisuuden vastaisilta säännöiltä.
Luonnollisten tosiasioiden häivyttäminen taas johtaa yhteiskuntaan, jossa yksilöitä syrjitään, jotta he eivät toimisi erheellisten oletusten vastaisilla tavoilla.
Sano ei erheellisille oletuksille!
Nykyajan sukupuolipolitiikka on mielivaltaista#
Suomenkielessä on vain yksi sana sukupuolelle.
Muissa kielissä asia voi olla toisin. Esimerkiksi englanninkielessä sana sex viittaa kehoon ja gender yhteiskunnallisiin ja henkilökohtaisiin seikkoihin.
Sana liittyy lisääntymiseen eli luontoon ja kehoon.
Jotta sukuun saadaan seuraavan sukupolven edustaja, kahden eri puolen, isän ja äidin, on yhdistyttävä. Sana on käytössä myös puhuttaessa muista eläinlajeista, joten siihen ei tule liittää mitään ihmisten erityispiirteitä.
Esimerkiksi muutkin nisäkäslajit lisääntyvät suvullisesti. Toisin sanoen uros tuottaa pieniä sukusoluja ja naaras tuottaa isoja sukusoluja. Uuden yksilön kehitys alkaa näiden solujen yhdistyttyä.
On kuitenkin otettava huomioon, että luonto ei ole täydellinen järjestelmä, joten joillakin yksilöillä on kehollisia sukupuolieroavaisuuksia.
Tämä johtuu siitä, että elämän kehitys perustuu perimän muutoksiin. Täten myös sikiön sukupuolen kehityksessä voi tapahtua häiriöitä, jotka voivat johtaa jopa lisääntymiskyvyttömyyteen.
Muut sukupuoleen liittyvät seikat, kuten sukupuolikokemus ja sukupuolen ilmentäminen, perustuvat vain epäsuorasti kehoon.
Jos ihmislajilla ei olisi kahta lisääntymiseen liittyvää sukupuolta, vaan yksilöt voisivat lisääntyä suvuttomasti, niin kenelläkään ei olisi myöskään sukupuolikokemuksia eikä kukaan voisi ilmentää sukupuoltaan. Lisääntymisestä voi toki olla yhä monta mieltä.
Näin ollen, puhuttaessa sukupuoliliitännäisistä tulisi olla tarkkana, jotta puurot ja vellit eivät mene sekaisin.
Asian voi havainnollistaa puhumalla muista kehon ominaisuuksista kuten pituudesta. Kehon pituus on mitattavissa, eikä se muutu yhteiskunnallisten tai henkilökohtaisten mielipiteiden perusteella. Ihmisellä voi kuitenkin olla pituuteen liittyvä pituuskokemus tai hän voi ilmentää pituutta käytöksellään kuten pukeutumisella. Nämä pituusliitännäiset eivät kuitenkaan ole sama asia kuin pituus, eikä kehon pituus koostu niistä. Päinvastoin, tässäkin tapauksessa liitännäiset ovat olemassa epäsuorasti kehon takia.
Valitettavasti monet tahot ovat lähteneet tähän sekoittamiseen mukana. Valtion verovaroilla ylläpitämä Terveyden ja hyvinvoinnin laitos ilmaisee kehon olevan sukupuoliasioista puhuttaessa sivuseikka, jonka mainitsemista tulee välttää, koska se voidaan kokea loukkaavana.
Laitoksen julkaiseman tasa-arvosanaston sukupuoliosiossa kerrotaan ensin, että sukupuoli on sen kehollisuudesta huolimatta vain yksi osa moninaista käsitettä:
"Sukupuolella voidaan viitata myös esimerkiksi sukupuolen ruumiillisiin ulottuvuuksiin kuten anatomiaan, kromosomeihin tai hormoneihin (”biologinen sukupuoli”), naiseuden ja mieheyden sosiaalisiin merkityksiin ja sukupuolinormeihin (”sosiaalinen sukupuoli”) tai yksilön sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolen ilmaisuun. Sukupuoli on siten moninainen ja monitasoinen käsite."
Syntymässä määritelty sukupuoli -osiossa laitos suosittelee, että kehollisuutta ei pitäisi edes mainita puhuttaessa sukupuolesta, koska joku voi loukkaantua tästä tosiasiasta henkisesti:
"Ei ole suositeltavaa käyttää termejä, kuten 'oikea', 'alkuperäinen' tai 'biologinen' sukupuoli, koska ne voivat olla loukkaavia, vääriä tai harhaanjohtavia"
On varsin epäselvää, miten laitos voi pitää huolta kansalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista, jos kehollisia tosiasioita ei suositella ottamaan yksilöllisellä tasolla huomioon.
Osittain valtion verovaroilla tuettu poliittinen kansalaisjärjestö Seta jatkaa hämmentämistä.
Setan sivuilta löytyy tietoa esimerkiksi sukupuolen moninaisuus käsitteestä, joka jälleen kytkee yhteen sukupuolen ja kaikki sukupuoliliitännäiset ilman todellisuuteen perustuvaa syytä. Ongelmaa havainnollistaa samalla sivulla mainittu itsemääräämisoikeus sukupuoleen. Tämä käsite ei avaudu moninaisen sukupuolimäärityksen perusteella, koska kukaan ei voi itse vain määräämällä muuttaa kehoaan tai yhteiskunnan muovaamia sukupuolirooleja ja -odotuksia.
Tosiasiallisen jaottelun perusteella juttu on kuitenkin selkeä. Jokaisella yksilöllä on itsemääräämisoikeus sukupuolensa ilmentämiseen, mutta ei sukupuoleen eikä edes muihin sukupuoliliitännäisiin. On hyvin kummallista, että järjestö, joka väittää keskittyvänsä sukupuoliasioihin, ei kykene puhumaan aiheesta aiheuttamatta ristiriitoja.
Toinen ongelma liittyy sen epäyhdenvertaisiin poliittisiin vaatimuksiin.
Järjestön poliittinen ohjelma sisältää seuraavat vaatimukset:
- Kaikkien sukupuoliristiriitaa kokevien tulee päästä hoitoihin, jotka muokkaavat kehoa kirurgisesti tai lääkkeellisesti, oman ilmoituksen perusteella lääketieteellisten tutkimusten tuloksista huolimatta.
- Nämä hoidot tulee rahoittaa täysin verovaroilla.
- Sukupuolikokemukseen liittyvät taudinmääritykset siirretään pois mielenterveyden sairausluokituksesta.
Vaatimukset ovat ristiriidassa yhdenvertaisuuden kanssa. Mikäli kuka tahansa voi saada ilmaisia kehonmuokkaustoimenpiteitä ilman lääketieteellistä syytä, kunhan ilmoittaa tarvitsevansa ne ristiriitaisen sukupuolikokemuksen takia, niin miksi ilmaisia kehonmuokkaustoimenpiteitä ei voisi saada myös muista ei-lääketieteellistä, mielivaltaisista syistä?
Käytännössä tämä vaatimuslista puhuukin ilmaisten kauneusleikkausten puolesta. Tosin osa kansalaisista, jotka haluavat tämän oikeuden itselleen, pakotetaan valehtelemaan sukupuolikokemuksistaan. Vaikka kiinnijäämisen pelkoa ei tämän ehdotuksen perusteella ole, niin kansalaisten kannustaminen epärehellisyyteen ei ole sivistyneeseen yhteiskuntaan sopivaa.
Johdonmukaisesti ajatellen, jotta kehonmuokkaustoimenpiteitä voi rahoittaa verovaroin, niihin tulee olla jokin tosiasiallinen, tutkittu lääketieteellinen syy kuten sairaus. Tämä on asian laita nykyään.
Näin ollen, järjestön saamat valtionavustukset ovat hyvin kyseenalaisia.
Lain mukaan valtionapukelpoisten nuorisoalan järjestöjen on edistettävä nuorten yhdenvertaisuutta.
Setan ja muiden nuorisojärjestöjen saamien valtionavustusten määrät löytyvät opetus- ja kulttuuriministeriön sivuilta.
Valtion virallisen sukupuolimerkinnän, niin kutsutun juridisen sukupuolen tulee olla erityisen selkeä, koska merkintää käytetään monissa laeissa.
Tällä hetkellä sitä käytetään esimerkiksi:
- Lailliseen syrjintään sukupuolen perusteella asepalveluksessa ja sukupuolikiintiöissä.
- Henkilötunnuksen määräytymiseen. Tämä tulee muuttumaan vuoteen 2027 mennessä.
- Etunimen myöntämiseen. Etunimen on lähtökohtaisesti oltava "sukupuolelle vakiintunut". Tässä viitataan sukupuoleen liittyvään yhteiskunnalliseen perinteeseen. Harkinnanvaraisuuden voisi poistaa aikuisilta, joten sukupuolimerkintää ei tarvitsisi tätä varten muuttaa.
- Työn vaarojen selvittämisessä ja arvioinnissa. Tässä viitataan kehollisiin eroihin.
- Wc-tilojen esteettömyydessä. Esteettömät wc-tilat ovat käytännössä aina yksilöllisiä, joten tällä säännöllä on vain teoreettinen vaikutus.
- Käräjäoikeuden lautamiesten valintaan. Lautamiesten tulee tasapuolisesti kuvastaa asuinalueen väestöä. Valinnan voisi toki tehdä myös sattumanvaraisesti, jotta mahdollisuus syrjinnälle katoaisi kokonaan.
- Äitiyslaissa. Lapsen äiti määräytyy synnytyksen eli sukupuolen perusteella.
- Isyyslaissa. Lapsen isä määräytyy ensisijaisesti avioliiton perusteella ja vasta toissijaisesti sukupuolen perusteella.
- Vakuutusten myöntämiseen. Tässä viitataan tilastollisiin eroihin, eli keskiarvoisiin kehollisiin ryhmäeroihin.
- Arvopaperien liikkeeseenlaskijoiden hallinto- ja ohjausjärjestelmissä. Asetus kannustaa ylläpitämään hallintoryhmän ikä, sukupuoli tai koulutus- ja ammattitaustojen monimuotoisuutta. Tällainen toiminta voi johtaa syrjintään yksilöiden välillä. Kyse ei kuitenkaan ole pakosta, joten tällä ei ole vaikutusta sukupuolimerkinnän kannalta.
- Pakollisessa henkilötarkastuksessa. Tarkastajan on oltava samaa sukupuolta tarkastettavan kanssa. Kyse on kehollisista eroista.
- Kansainvälistä suojelua hakevan tai tilapäistä suojelua saavan majoituksessa. Tässä otetaan huomioon majoitettavan ikä ja sukupuoli. Oletettavasti eri sukupuolta olevia ei majoiteta samoihin tiloihin, jolloin kyse on kehollisten erojen perusteella tehdystä päätöksestä.
Käytännössä sukupuolella on merkitystä myös lääketieteessä,
Sukupuolella on merkitystä valitessa sopivia lääkkeitä ja annoskokoja. Potilas voidaan asettaa kuoleman vaaraan, jos näitä päätöksiä tehdään sukupuolen sijaan sukupuoliliitännäisten perusteella.
urheilussa
Sukupuoliryhmien keskiarvoisista nopeus-, voima- ja kestävyyseroista johtuen ei olisi reilua naisia kohtaan, jos miehet saisivat kilpailla samoissa sarjoissa. Tätäkin on kokeiltu ulkomailla ennustettavissa olevin seurauksin esimerkiksi uinnissa. Suomeenkin on rantautumassa sama ajattelutapa, vaikka ulkomailla ongelmaan on jo herätty.
ja tilastoinnissa.
Sukupuoliryhmien välillä on keskiarvoisia eroja, kuten tasa-arvo-osiossa mainitaan, jotka on otettava huomioon kun mietitään mistä tilastolliset erot johtuvat. Jos sukupuolimerkintää ei olisi, niin silloin nämä tilastolliset erotkin jäisivät huomaamatta. Joillekin tahoille tieto saattaa lisätä tuskaa, mutta todellisuuden häivyttäminen on epärehellistä.
Itsemääritellyt sukupuoliliitännäiset taas ovat täysin henkilökohtaisia, joten niitä ei pidä huomioida laissa lainkaan.
Kansalaisilla on oikeus olla yksilöllisiä, joten mielivaltaisia etuja tai haittoja ei tule antaa näiden seikkojen takia. Se olisi syrjintää.
Mielenterveyden ongelmia aiheuttavat sukupuoliliitännäiset, kuten sukupuoliristiriita, tulee todentaa lääketieteellisesti, jotta niiden perusteella voi kohdella yksilöitä eri tavalla.
Aikanaan äänekkään poliittiset tahot ehdottivat, että sukupuolimerkinnän muuttamisen tulisi olla ilmoitusasia. Vaatimuksen mielivaltaisuudesta huolimatta se meni läpi aikalaishallituksen poliittisesta asenteesta johtuen.
Tätä muutosta ajettiin osana transseksuaalin sukupuolen vahvistamislain uudistusta, jota puolsi myös hyväksytty kansalaisaloite.
Lakimuutosvaatimuksen vetonaula oli aikaisemman lain vaatimus lisääntymiskyvyttömyydestä. Se olikin ongelma, koska kansalaisia ei pidä pakottaa kehonmuokkaustoimenpiteisiin ilman tosiasiallista syytä, mutta tämä ei samalla suoraan oikeuttanut sukupuolimerkinnän ilmoitusluonteisuutta.
Marinin hallitus hyväksyi laajemman lakimuutoksen, vaikka suppeampi korjaus oli pöydällä alusta asti.
Tästä johtuen merkinnästä ei enää selviä, onko kyse yksilön sukupuolesta vai omasta päätöksestä, joten sen perusteella ei voi enää tehdä mitään päätelmiä yhdestäkään kansalaisesta. Sukupuolimerkintä on siis käyttökelvoton, eli lakimuutos teki itsestään turhan.
Sukupuolimerkinnän ilmoitusluontoisuus aiheuttaa myös yhdenvertaisuusongelmia. Sukupuolikokemusväittämien huomioiminen ja muiden kokemusväittämien, kuten ikäkokemusväittämien, huomiotta jättäminen on selkeää syrjintää, koska ne voivat väitetysti aiheuttaa kansalaisille yhtäläisiä henkilökohtaisia ongelmia.
Sivistynyt valtio tallentaa kansalaisista tietoa vain, jos sille on jokin tosiasiallinen tarve.
Vaarallisin historiallinen esimerkki turhien tietojen säilyttämisestä on kansallissosialistit, jotka käyttivät valloittamiensa maiden kansalaistietokantojen merkintöjä siirtääkseen ihmisiä tuhoamisleireille. Kyse ei ole edes siis siitä voiko oman valtionsa tuleviin päättäjiin luottaa, vaan voiko muiden valtioiden tuleviin päättäjiin luottaa.
Nykytilanteelle on siis olemassa vaihtoehtoja.
- Yksi vaihtoehto on viitata virallisessa sukupuolimerkinnässä selkeästi pelkästään sukupuoleen ei sukupuoliliitännäisiin. Tässä tapauksessa tarvitaan kolmas merkintä sukupuolieroavaisuuksien takiaja merkintään muuttaakseen yksilön tulisi käydä lääketieteellisissä tutkimuksissa. Myös ensimmäinen virallinen merkintä voitaisiin tehdä vasta kattavan lääkärin tarkastuksen ohessa eikä heti syntymän jälkeen, joten merkinnän muuttaminen jälkikäteen olisi tarpeellista ainoastaan lääkärin virheen takia.
Tämä tarkoittaisi sitä, että kyseisen yksilön sukupuoli on epäselvä ja määrittelemätön. Merkintä voisi olla: "–".
- Toinen vaihtoehto on lisätä henkilötietoihin uusi kokemusmerkintä, johon saisi kirjata omista kokemuksistaan mitä tahansa. Se olisi lähtökohtaisesi tyhjä, eikä ketään pakotettaisi kirjoittamaan siihen mitään, joten kansalainen saisi valita mitä valtiolle itsestään kertoo. Tämän merkinnän käyttö muissa laeissa kiellettäisiin, joten sen mielivaltaisuus ja henkilökohtaisuus olisi täysin suunniteltua ja kaikille selvää.
- Kolmas vaihtoehto on poistaa sukupuolimerkintä henkilötiedoista. Yksilöiden sukupuoli pidettäisiin tiedossa vain edellä mainittuja tosiasiallisia, kuten lääketieteellisiä, syitä varten.
Lopuksi
Katse kohti järjestelmiä.